Podreptać po świętokrzyskich szlakach

Przez Pasmo Łysogórskie.

W dniu 21 października 2017 uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Bukowie mieli okazję poznać fragment najciekawszego pasma Gór Świętokrzyskich jakim są Łysogóry. Na zwiedzanie wyruszyliśmy z najwyżej położonej miejscowości województwa świętokrzyskiego Huty Szklanej. Przy wejściu do Puszczy Jodłowej zapoznaliśmy się z regulaminem ŚPN i ruszyliśmy na ścieżkę edukacyjną  Huta Szklana – Łysa Góra.

Wędrowaliśmy wśród lasów starej puszczy, podziwiając piękno przyrody, majestatycznie  rosnące jodły i  buki. Obserwowaliśmy dużą ilość martwych i powalonych drzew. Na szczyt Łysej Góry dotarliśmy po ok. 50 minutach. Cały czas świeciło nam słonko, przebijając się przez korony drzew. Do tego poranne, ustępujące mgły tworzyły tajemniczy klimat w tych prastarych górach. Po osiągnięciu szczytu Łysej Góry, udaliśmy się na platformę widokową skąd rozciągał się cudowny widok na najbardziej spektakularne gołoborze w Polsce zwane im. prof. Romana Kobendzy i oczywiście falujące pola, łąki, pobliskie pasma, wzniesienia i doliny. Kolejnym poznanym miejscem była Bazylika Mniejsza pw. Trójcy Świętej i sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego. W kościele podziwialiśmy obrazy pędzla F. Smuglewicza nawiązujące do historii i legend tego niezwykłego miejsca, a w budynkach klasztornych przechadzaliśmy się średniowiecznymi krużgankami. Po zwiedzeniu wszystkich atrakcji Świętego Krzyża powędrowaliśmy Drogą Królewską do Nowej Słupi. O walorach przyrodniczo – historycznych naszego regionu opowiadał  przewodnik i pasjonat Gór Świętokrzyskich, autor przewodników po województwie  p. Jacek Dopieralski.

Wycieczka była zorganizowana i sponsorowana przez Agencję Turystyki Geo Travel.

Sławomira Jambor

Szkoła Podstawowa w Bukowie

Rozpoczęliśmy cykl wycieczek po regionie świętokrzyskim w ramach Szkolnego Klubu Turystyki Pieszej. Co jest naszym celem?  Otóż…  poznanie rodzimych gór, poznanie form ochrony przyrody i  zasad wędrowania po obiektach chronionych, zachęcenie do aktywnego wypoczynku i  obcowania z przyrodą, nauczenie się wędrowania z mapą i korzystania z kompasu. Ponadto zdobywamy wiedzę….  jak się przygotować do wędrówki?, jak bezpiecznie wędrować?, jak odczytywać znakowanie szlaków turystycznych? i oczywiście zdobywamy odznaki „Turysta przyrodnik ”

i GOT.

Pierwszy nasz wyjazd to … „Świętokrzyska Orla Perć” czyli przez Pasmo Zelejowskie . Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od jaskini zwanej Piekłem Skibskim będącej pomnikiem przyrody. Następnie nasza trasa biegła niebieskim szlakiem przez rezerwat Góry Żakowej aż do ścieżki archeo – geologicznej u podnóża Góry Zelejowej, tu po krótkim odpoczynku wspinaliśmy się w górę do dawnego kamieniołomu, gdzie pozyskiwano tzw. „różankę zelejowską” . Trawersując granią mogliśmy oglądać panoramę Góry Zamkowej , Grzyw Korzeczkowskich czy Grząbów Bolmińskich od południa , natomiast od północy rozciągał się piękny widok na Pasmo Zgórskie, Oblęgorskie i Wzgórza Tumlińskie. Kilometrowy odcinek rezerwatu Góry Zelejowej należy do najtrudniejszych szlaków województwa świętokrzyskiego, jednak dzieciom dostarczył najwięcej wrażeń. Najczęściej powtarzane słowa to: „ale emocje!”. Po dojściu do Marmurołomu na Górze Zelejowej skierowaliśmy się na szlak czerwony, który doprowadził nas do rezerwatu Jaskinia Raj. Pokonaliśmy odcinek ok. 9 km. Zdobyliśmy 29 pkt. do odznaki „Turysta Przyrodnik” i 9 pkt. do Górskiej Odznaki Turystycznej J. Spędziliśmy razem 6,5 godziny bez komputera    i facebooka. Razem na rozmowie, na wędrówce i wzajemnej pomocy. Kolejny kierunek? … już wiemy !. JJJ

Sławomira Jambor – przewodnik świętokrzyski

Barbara Smól

Wycieczka klas I PG do Krakowa

Przedsmak wakacji

Fajnie jest tym, którzy wakacje mają jeszcze przed wakacjami. W tym roku  a dokładnie od 10 do 12 maja 2017 r.        41 uczniów  z  klasy IIa, IIIa, IIIb ze   Szkoły Podstawowej w Bukowie  pod czujnym okiem pań:Joanny Bebel, Małgorzaty Bały,  Elżbiety Giemzy i Urszuli Stefańczyk przekroczyli granice swoich miejscowości, by jeszcze przed wakacjami zasmakować kontaktu z naturą.

Większość uczestników po raz pierwszy w  życiu opuszczała  swoich rodziców. Otuchy dodała im pani Dyrektor, która  serdecznie pożegnała wszystkich.

Uczestniczyli  w 3 – dniowej  „Zielonej Szkole” w Pieninach. Dzieci miały okazję wypocząć w urokliwej  miejscowości, poznać przyrodę Pienińskiego Parku Narodowego         i zdobyć doświadczenie w górskich wspinaczkach. Gościli we wspaniałym Pensjonacie Szczepaniakówkaw miejscowości Niedzica Zamek, gdzie wszyscy  spędziliniezapomniane chwile.W ośrodku czekały nie tylko ładne pokoje,   a przede wszystkim smakowite posiłki, zawsze życzliwy personel i wymarzona pogoda.

Już pierwszego dnia po  obiedzie uczestnicy mieli okazję płynąć statkiem „Halny” pomiędzy dwoma zamkami po Jeziorze Czorsztyńskim.Przy udziale  przewodniczki pani Janiny Piszczek zwiedzili ruiny zamku Czorsztyńskiego, gdzie ciekawostką okazał się endemit - pięknie kwitnący pszonak pieniński . Później pomaszerowali na Halę Majerz do bacówki i porozmawiali z bacą o regionalnym wyrobie oscypek.

W drugim dniu pobytu  odwiedzili uzdrowiskowe miasto Szczawnicę, gdzie obejrzeli pawilon Pienińskiego Parku Narodowego i zwiedzili wystawę pt.  „ Cztery pory roku            w Pieninach”. Nie obyło się bez wędrówki przez Wąwóz Homole, relaksacyjnego odpoczynku na placu zabaw na Bukowinkach. Niezapomnianym przeżyciem kończącym wizytę w wąwozie był zjazd kolejką krzesełkową.  Dzielni wędrowcy zakończyli dzień wspaniałymi tańcami w rytmie dyskotekowej muzyki , którą samodzielnie opracowali i odtworzyli na profesjonalnym sprzęcie.

Trzeciego dnia pobytu była piesza wycieczka i zwiedzanie zamku w Niedzicy. Na Zaporze Czorsztyńskiej podziwiali piękne widoki, chociaż na krótką chwilę musieli założyć peleryny przeciwdeszczowe. Tego dnia również w drodze powrotnej zwiedzili Sromowce Niżne       z widokiem pięknych i okazałych Trzech Koron.

Czas minął bardzo szybko i do domu wrócili uśmiechnięci i zadowoleni z mnóstwem miłych wspomnień.

Dyrekcja Zespołu Placówek Oświatowych im. Jana Pawła II w Bukowie wraz z uczestnikami i opiekunami „ Zielonej Szkoły” oraz  rodzicami uczniów pragnie serdecznie podziękować sponsorowi wyjazdu – Zarządowi Spółki „ Lhoist” z Bukowy.

DZIEŃ HISZPAŃSKO-ANGIELSKI W KLASIE IA

6 czerwca 2016r. w  klasie Ia odbył się Dzień Europejski. W tym dniu dzieci oglądały pokaz slajdów na temat Anglii oraz zapoznały się z kulturą oraz obyczajami tam panującymi. Podróż po Anglii rozpoczęły od zapoznania się z głównymi symbolami Anglii, takimi jak: Big Ben, London Eye, Pałac Buckingham, Stonehenge czy Tower Bridge.  Z zaciekawieniem oglądały również zdjęcia środków komunikacji miejskiej wykorzystywanych w Anglii: czerwonych piętrowych autobusów oraz czarnych taksówek. Na koniec naszej wycieczki zaprosiła nas ,,królowa Elżbieta ‘’na angielskie śniadanie -jajecznicę z bekonem oraz przepyszną herbatkę. W dalszą podróż wybraliśmy się ogromnym balonem. Już z daleka było słychać hiszpańskie rytmy. Dzieci poprzebierane w stroje powitały  Hiszpanię. Poznały położenie geograficzne tego kraju na mapie, poznały flagę, stolicę, dowiedziały się o panującej rodzinie królewskiej. Wszyscy odczuli gorący klimat Hiszpanii i mogli posmakować tradycyjnych potraw hiszpańskich. Gorący klimat tego kraju nie tylko wiąże się z pogodą, ale i gorącym flamenco. Dziewczynki  zatańczyły  z wachlarzem przy akompaniamencie gitary. Zaprezentowały się  do piosenki pt.”Desperado”. Hiszpania nierozerwalnie wiąże się corridą. Chłopcy mogli na scenie powalczyć z ogromnym i rozwścieczonym byczkiem. Śmiechu było co nie miara.

Pierwszakom ten dzień bardzo się podobał i prosili o więcej takich podróży.

Wigilijne spotkanie w klasie Ia

"Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy,
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory.
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich.
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski.
Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku...."

Ta wzruszająca pieśń i blask kolorowej choinki wprowadził uczniów klasy Ia w niecodzienny nastrój oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia.     18 grudnia w świątecznie udekorowanej świetlicy odbyło się spotkanie świąteczne.

W wielu krajach święta Bożego Narodzenia są jednym z ważniejszych wydarzeń roku - czasem niepowtarzalnym, pełnym radości i szczodrości, niosącym ciszę i skupienie. Nigdzie obyczaje świąteczne nie są szablonem; wszędzie są odrębne, bogate w tradycje i zwyczaje...

Na początku naszego spotkania udaliśmy się,, samolotem”  w podróż do innych państw, aby poznać tamtejsze tradycje i obyczaje. Do Polski wróciliśmy ,,pociągiem”, gdzie czekała na nas niespodzianka.  Było to pieczenie pierników. Poznaliśmy etapy tworzenia  ciastek                                  i pierników. Wałkowaliśmy ciasto, wycinaliśmy wzory. Po upieczeniu każdy z nas sam udekorował ciastko. Upieczone i jeszcze ciepłe pierniki zjadaliśmy z ochotą. Wyszły nam wyborne wypieki.

Następnie przygotowaliśmy dla rodziców inscenizację wierszy i piosenek o tematyce świątecznej i zimowej. Przypominało ono o wymowie                  i symbolice tak bardzo oczekiwanych corocznie Świąt. Deklamowane wiersze i teksty przeplatały się z pięknymi polskimi kolędami. Z rodzicami składaliśmy sobie życzenia. Miło było zasiąść do nakrytych słodkościami stołów. Wspólne spotkanie dostarczyło wszystkim wiele radości.

Mikołaj w klasie Ia

W dniu 7grudnia spełniło się marzenie dzieci z klasy I –  SPOTKANIE ZE ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM.
Z niecierpliwością i ekscytacją czekaliśmy na tę niezwykłą chwilę. Czerpiąc radość z pięknej grudniowej aury poszliśmy na spacer do lasu. Nagle zauważyliśmy dziwnego gościa jadącego samochodem. Był to Mikołaj. Po serdecznym przywitaniu, dzieci zaprosiły go do klasy. Następnie zaprezentowały piosenki dedykowane sympatycznemu Mikołajowi. Rozradowany Mikołaj wszystkich obdarował prezentami.